Εξερευνώντας τη φύση Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα


Τη σχολική χρονιά 2017-2018 πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας το περιβαλλοντικό πρόγραμμα "Εξερευνώντας τη φύση".


Κύριες θεματικές ενότητες του προγράμματος ήταν το οικοσύστημα και η σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

Είχε στόχο οι μαθητές 1. να ανακαλύψουν τη φύση μέσα από δραστηριότητες που γίνονται σε αυτή 2. να εξερευνήσουν τα φυτά μέσα από πειραματικές διαδικασίες 3. να αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά ζώων και τη συμπεριφορά τους 4. να αναπτύξουν σεβασμό προς τη φύση και κατ’επέκταση αυτοεκτίμηση.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο και είχε διάρκεια 7 μήνες.

Παρακάτω περιγράφονται αναλυτικά οι δραστηριότητες με χρονική σειρά εφαρμογής τους.

1.Παραμύθι "Ένα κίτρινο φύλλο", του Μιχάλη Μουλάκη και εικονογράφηση του Φίλιππου Φωτιάδη.


  • Πριν την ανάγνωση-Ιδεοθύελλα
Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με χαλαρή μουσική και εικόνες φθινοπώρου.





Στη συνέχεια μιλήσαμε για το φθινόπωρο, τι γνωρίζουμε γι’αυτή την εποχή, τι φρούτα και λαχανικά τρώμε και με τι ασχολούμαστε. Τα παιδιά έφτιαξαν το ίδιο σχήμα στο τετράδιο τους και ύστερα έφτιαξαν προτάσεις με λέξεις που διάλεξαν.
  • Αφήγηση παραμυθιού

Για την αφήγηση του παραμυθιού έφερα στην τάξη μία επισκέπτρια. Μία κουκουβάγια από φύλλα. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την παρουσία της και ειδικά όταν άρχισε να τους μιλάει! Τους ζήτησε αρχικά να τη βοηθήσουν να βρει όνομα γιατί δεν ήξερε τι να διαλέξει. Έτσι την ονόμασαν Αιμιλία. Ύστερα, τους παρουσίασε το βιβλίο. Τους ανέφερε πως είναι μια ιστορία που ήξερε από παλιά και ήθελε να τους την πει. Είδαν μαζί το συγγραφέα, τον εικονογράφο και τον τίτλο του βιβλίου. Έπειτα, τους αφηγήθηκε την ιστορία. Κατά τη διάρκεια της αφήγησης, ένα παιδί αναρωτήθηκε γιατί η Αιμιλία δεν κοιτούσε το βιβλίο να διαβάσει. Τους θύμισε πως είναι μια ιστορία που ήξερε. Το παιδί λοιπόν φαντάστηκε πως αυτή η κουκουβάγια ζούσε στο απέναντι δέντρο!!!
  • Ερωτήσεις για συζήτηση 
Κατά τη διάρκεια της αφήγησης και στο τέλος έγιναν διάφορες ερωτήσεις για την κατανόηση της ιστορίας.
 Τι κάνει το κίτρινο φύλλο;
Για ποιους ήταν ξεχωριστό το κίτρινο φύλλο;
Για ποιους δεν ήταν;
Για εσάς ποιοι είναι ξεχωριστοί στη ζωή σας;
Τι ήταν το δέντρο για το φύλλο;
Πιστεύετε πως ενοχλήθηκε το δέντρο που έφυγε το φύλλο;
Γιατί τα δέντρα ρίχνουν τα φύλλα τους το φθινόπωρο;
Πώς λέμε αυτά τα δέντρα;
Τι θα συμβεί στο φύλλο;
Πώς αισθάνθηκε το φύλλο στο δέντρο και γιατί;
  • Δραστηριότητες Μαθηματικών

Οι μαθητές της Β’ τάξης έπαιξαν με φθινοπωρινά φύλλα και έκαναν την επανάληψή τους σε αφαιρέσεις από το 10 και κάτω. Κυρίως επικεντρωθήκαμε στο 10, 9 και 8. Τις απαντήσεις τους τις έγραφαν στο φύλλο ή στο τετράδιο τους.

Ύστερα βοήθησαν το μυρμήγκι να μετρήσει ανάποδα τα φύλλα.



Η επόμενη ημέρα ξεκίνησε με μια βόλτα στο μονοπάτι του χωριού δίπλα από το ποτάμι. Εκεί μαζέψαμε κίτρινα φύλλα και ξυλάκια.



Επιστρέψαμε στην αυλή του σχολείου και συνεχίσαμε δραστηριότητες μαθηματικών. Αυτή τη φορά βάλαμε σε σειρά τα ξυλάκια από το μεγαλύτερο στο μικρότερο.



 Ύστερα διαλέξαμε 3 φύλλα και μετρήσαμε το μήκος τους με το χάρακα. Στη συνέχεια, βάλαμε και αυτά στη σειρά.





Τελευταία δραστηριότητα Μαθηματικών ήταν να γνωρίσουμε τις έννοιες της περιμέτρου και της επιφάνειας. Ένα κοριτσάκι ξάπλωσε και ζήτησα από τα παιδιά να σκεφτούν πόσα φύλλα χρειαζόμαστε για να κυκλώσουν τη συμμαθήτριά τους. Ύστερα, τοποθέτησαν τα φύλλα περιμετρικά και τα μέτρησαν.



 Αναρωτηθήκαμε αν θα χρειαστούν περισσότερα ή λιγότερα φύλλα αν ανοίξει τα χέρια και τα πόδια της. Τοποθέτησαν και πάλι τα φύλλα και μέτρησαν.



 Τέλος, κάναμε υποθέσεις για το πόσα φύλλα θα χρειαστούν για να καλύψουν τη συμμαθήτριά μας και αν θα είναι περισσότερα ή λιγότερα από πριν.


  • Κατασκευή κουκουβάγιας με κίτρινα φύλλα
Ήρθε η ώρα να φτιάξουν τα παιδιά τις δικές τους κουκουβάγιες που θα έκαναν παρέα στην Αιμιλία.







  • Δραστηριότητες Γλώσσας 
Για το μάθημα της Γλώσσας λύσαμε φθινοπωρινά κρυπτόλεξα και σταυρόλεξα. Βάλαμε τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά και φτιάξαμε προτάσεις.



Οι μαθητές της Γ΄τάξης έκλιναν επιπλέον τα ουσιαστικά το δέντρο και το φύλλο. Την επόμενη ημέρα, έφτιαξαν την οικογένεια της λέξης φύλλο και έφτιαξαν προτάσεις.
Τέλος, όλοι απάντησαν γραπτά στις ερωτήσεις: Τι κάνει το κίτρινο φύλλο; Ποιους συνάντησε το κίτρινο φύλλο; Τι θα γίνει το κίτρινο φύλλο;
Όλες αυτές τις μέρες, οι μαθητές προετοίμαζαν και έκαναν ανάγνωση από το παραμύθι.
  • Χειροτεχνία Φθινοπωρινά Φύλλα 
Παρουσίασα τη χειροτεχνία αυτή στα παιδιά, αλλά δεν τους αποκάλυψα τι θα βγει στο τέλος. Τους ανέφερα ότι θα είναι ένα αποτέλεσμα μαγικό.

Τους έδειξα τη διαδικασία και πρόβαλα στον τοίχο εικόνες φθινοπώρου για περισσότερη έμπνευση. Στην αρχή, έκοψαν φύλλα-πατρόν που τους είχα εκτυπώσει. Ύστερα, τα σχεδίασαν πάνω σε γκοφρέ χαρτί και τα έκοψαν. Μερικά παιδιά ανησύχησαν γιατί το γκοφρέ χαρτί σκιζόταν σε μερικά σημεία, επειδή ήταν πολύ λεπτό. Όμως, τους εξήγησα πως τα ξεραμένα φύλλα δεν είναι όλα τέλεια. Στη συνέχεια, έβαλαν νερό στην ακουαρέλα τους με πινέλο και τοποθετούσαν τα γκοφρέ φύλλα πάνω. Πάνω από τα φύλλα ξαναπερνούσαν νερό. Τα αφήσαμε να στεγνώσουν λίγο και τέλος βγάλαμε το γκοφρέ. Το αποτέλεσμα όντως ήταν μαγικό.




  • Πρωινό με φθινοπωρινά φρούτα 
Την Παρασκευή έχουμε το έθιμο να τρώμε όλοι μαζί πρωινό. Αυτή τη βδομάδα την τιμητική τους είχαν τα φθινοπωρινά φρούτα. Τα παιδιά έφεραν το καθένα από 2-3, τα έκοψαν και απολαύσαμε όλοι μαζί πλούσιες φρουτοσαλάτες.





2. Σχολικός κήπος

Με τους μαθητές, τους γονείς και τη βοήθεια του Πολιτιστικού Συλλόγου φτιάξαμε το σχολικό μας κήπο. Εκεί φυτέψαμε λαχανικά και βότανα. Τα λαχανικά κόβαμε και τρώγαμε καθ'όλη τη διάρκεια της χρονιάς, κυρίως στο μεσημεριανό γεύμα του Ολοήμερου.


Περισσότερα εδώ.

3. Η ελιά

Στην πίσω αυλή του σχολείου υπάρχει μια μεγάλη ελιά και ήταν ευκαιρία για όλους μας, μέσα από τη βιωματική εμπειρία, να ανακαλύψουμε τη διαδικασία της συγκομιδής


Ένας μπαμπάς του σχολείου μας παραχώρησε τον απαραίτητο εξοπλισμό, λιόπανο και βέργες. Με τη βοήθεια του γυμναστή μας, κόψαμε τα κλαδιά και ξεκινήσαμε τη διαλογή. Βάλαμε τις ελιές σε τσάντες και τις πήγαμε στο ελαιοτριβείο της περιοχής.



Λίγες μέρες μετά, πήραμε το λαδάκι μας, το οποίο θα τρώμε στο πρωινό μας!
Για να κλείσουμε τη δράση με την ελιά, επισκεφτήκαμε το Λαογραφικό Μουσείο του Βατόλακκου

Περισσότερα εδώ.

4. Τέχνη και φύση

Ο Κήπος του Χουάν Μιρό
Ο Κήπος του Χουάν Μιρό, είναι ένας από τους περισσότερο διαδεδομένους πίνακες του καλλιτέχνη. Θέλοντας να συνδυάσουμε την τέχνη και το οικοσύστημα, επιλέξαμε να ασχοληθούμε με αυτό τον πίνακα.


 Αρχικά, μιλήσαμε για τον Χουάν Μιρό (Juan Miro). Αναφερθήκαμε συνοπτικά στη βιογραφία του.

” Ο Χουάν Μιρό ήταν Ισπανός ζωγράφος. Όταν ήτανε μικρός ζωγράφιζε πολύ και στα 7 του πήγε σε μια σχολή ζωγραφικής. Όταν μεγάλωσε οι γονείς του δεν θέλανε να γίνει ζωγράφος και τον στείλανε να δουλέψει σαν υπάλληλος σε ένα κατάστημα. Εκείνος όμως από τη στενοχώρια του, αρρώστησε. Τότε οι γονείς του τον στείλανε στην εξοχή για να γίνει καλά και του υποσχέθηκαν να μην το εμποδίσουν να κάνει αυτό που θέλει. Πήγε στο Παρίσι και έγινε ζωγράφος ταξίδεψε πολύ και δημιούργησε πολλά έργα.”

Ύστερα, παρακολουθήσαμε μερικούς πίνακές του και συζητήσαμε τι μπορεί να δείχνουν. Η φαντασία των παιδιών ήταν τεράστια. Επιπλέον, παρατηρήσαμε το σουρεαλισμό των έργων του, αλλά και την απλότητα των σχημάτων.
  • Ο Κήπος του Χουάν Μιρό – Stop-motion & Κολλάζ 
Στη συνέχεια, επικεντρωθήκαμε στον πίνακα με τίτλο “Ο κήπος”. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο που δείχνει πως είναι φτιαγμένος ο κήπος. Μέσα από αυτό το βίντεο τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν την τεχνική του κολλάζ.



Το βίντεο μας άρεσε πολύ και έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι εμείς το δικό μας. Τα παιδιά σχεδίασαν τα δικά τους λαχανικά, φυτά και ζώα. Φτιάξαμε τον τίτλο μας και ξεκινήσαμε τη διαδικασία του stop-motion.











Και ιδού ο δικός μας κήπος!

 

5. Τι είναι το φυτό;

Σ'αυτή τη δραστηριότητα εστιάσαμε στα φυτά, πως τα αναγνωρίζουμε και πως είναι τα χαρακτηριστικά τους.


Βγήκαμε στον κήπο μας και κάναμε παρατηρήσεις μέσα από ερωτήσεις.
  1. Πώς αναγνωρίζετε ένα φυτό;
  2. Πώς ξέρετε αν είναι φυτό ή δεν είναι;
  3. Τι χαρακτηριστικά έχει; Ομοιότητες και διαφορές των φυτών.
  4. Ποιο χρώμα συνήθως είναι κοινό; Είναι το πράσινο πάντα το ίδιο;
  5. Τι άλλα χρώματα εσείς βλέπετε;
  6. Τα φυτά μετακινούνται; Γιατί; (Υπόθεση από τότε που φυτέψαμε τα δικά μας λαχανικά)
  7. Ποια είναι τα μέρη των φυτών;
  8. Που οφείλετε το πράσινο χρώμα;
  9. Παράγουν όλα τα φυτά λουλούδια, φρούτα και καρπούς;
Μετά τις παρατηρήσεις μας, παρακολουθήσαμε δύο μικρά ντοκιμαντέρ για τον κόσμο των φυτών.



6. Ο χειμώνας έρχεται στο προαύλιο μας

  • Παιχνίδι Φωτοσύνθεσης

Το κάθε παιδί είχε φύλλα από χαρτί, σταγόνες και ενώσεις νερού. Ακούγοντας την ιστορία της φωτοσύνθεσης, τη δραματοποιούσαν. 

Βρείτε την ιδέα και την ιστορία εδώ 
  • Πρόκληση του ενδιαφέροντος
Ζήτησα από τα παιδιά να βρουν σημάδια του χειμώνα στην αυλή. Μέσα από ερωτήσεις παρατήρησαν και βγάλαμε τα πρώτα συμπεράσματα.
  1. Από που παίρνουν τα φυτά την τροφή τους;
  2. Πώς τρέφονται τα φυλλοβόλα δέντρα το χειμώνα;
  • Πείραμα

Η εργασία των παιδιών είναι να βρουν απαντήσεις στην ερώτηση που προέκυψε από την παρατήρηση της φύσης. Τα παιδιά συλλέξαν ισάριθμα πράσινα, κίτρινα και ξερά φύλλα και χλωρά και ξερά κλαδιά. Οι ομάδες πήραν ίδιες ποσότητες από κάθε φύλλο και τα κάθε κλαδί. Τα άλεσαν σε διαφορετικά δοχεία με λίγο οινόπνευμα. Βύθισαν λωρίδες από χαρτί φίλτρου και τα άφησαν για 20 λεπτά. Κατά τη διάρκεια, αυτή σημείωναν τις παρατηρήσεις τους στα φύλλα εργασίας που τους δόθηκαν.




Βρείτε τα φύλλα εργασίας και την πειραματική διαδικασία εδώ (Οι δραστηριότητες Φυσικών Επιστημών με διερεύνηση για παιδιά πρωτοβάθμια εκπαίδευσης από 9-11 ετών, σελ. 77)

7. Μυρμήγκια

Τα παιδιά ανέφεραν όσα γνώριζαν για τα μυρμήγκια. Ζωγράφισαν σ'ένα φύλλο ένα μυρμήγκι όπως εκείνα το θυμούνταν.



Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε σε βίντεο το μύθο του Αισώπου "Ο τζίτζικας και μέρμηγκας".



Ύστερα, βγήκαμε στην αυλή και βρήκαμε φωλιές μυρμηγκιών. Συζητήσαμε πως ένας τρόπος για να συλλέξουμε πληροφορίες για ζωντανούς οργανισμούς είναι η παρακολούθηση τους στο φυσικό βιότοπο. Επίσης, θέσαμε και τους κανόνες για αυτό το σκοπό: δεν τα πειράζουμε, δεν τα αγγίζουμε και δεν τα πατάμε.



Αναρωτηθήκαμε τι τρώνε τα μυρμήγκια και καταγράψαμε τις υποθέσεις μας. Διαλέξαμε διάφορα είδη τροφών, τις τοποθετήσαμε σε χαρτί κουζίνας και αφήσαμε τα δείγματα δίπλα από τις φωλιές για 20-25 λεπτά. Στο τέλος, καταγράψαμε τις παρατηρήσεις μας και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.



Ολοκληρώνοντας τη διαδικασία, παρακολουθήσαμε το ντοκιμαντέρ "Ο μαγικός κόσμος των ζώων", όπου συλλέξαμε περισσότερες πληροφορίες.
 
8. Περιβαλλοντικά παιχνίδια

Στο πλαίσιο του προγράμματος του πρωινού παιχνιδιού, παίξαμε διάφορα παιχνίδια με θέμα το περιβάλλον.

  • Αν ήμουν κάποιο ζώο
Κάθε παιδί σκέφτεται ένα ζώο. Χωρίζονται σε δύο ομάδες. Κάθε παιδί της ομάδας Α φαντάζεται πως είναι για λίγο το ζώο που είχε σκεφτεί και το υποδύεται. Στόχος είναι να μαντέψουν τα μέλη της ομάδας την ταυτότητα του ζώου. 

Στο επόμενο επίπεδο, τα παιδιά επιλέγουν ένα διαφορετικό ζώο και ίσως με αντίθετα χαρακτηριστικά από το προηγούμενο και ακολουθούν την ίδια διαδικασία με πριν.

Όλα τα παιδιά στέκονται σε κύκλο και παρουσιάζουν στην υπόλοιπη ομάδα ένα θετικό χαρακτηριστικό γνώρισμα π.χ. είναι λεοπάρδαλη και μπορώ να τρέχω γρήγορα. 

Καθώς το παιχνίδι συνδυάζει φαντασία, αυτογνωσία και κατανόηση χαρακτηριστικών μπορούμε να συζητήσουμε με τα παιδιά πως αισθάνθηκαν όση ώρα υποδύονταν ένα ζώο, αν ήταν εύκολο ή δύσκολο και αν τα χαρακτηριστικά του ζώου του ταιριάζουν.

  • «Κουκουβάγιες – κουρούνες» 
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο αντίπαλες ομάδες και παρατάσσονται κατά μέτωπο. Πίσω από κάθε ομάδα και σε 5 μέτρα απόσταση χαράσσονται οι γραμμές « ασφαλείας». Ο εκπαιδευτής φωνάζει δυνατά μια από τις παρακάτω ενδεικτικές προτάσεις (ή όποιες άλλες επινοήσει). Αν η πρόταση είναι αληθής οι «κουκουβάγιες» κυνηγούν να πιάσουν τις «κουρούνες». Όσες «κουρούνες» περάσουν την γραμμή «ασφαλείας» που βρίσκεται πέντε μέτρα πίσω τους «σώζονται». Αν η πρόταση είναι ψευδής οι «κουρούνες» κυνηγούν τις «κουκουβάγιες»

  1. Ένα φυλλοβόλο δέντρο κρατά τα φύλλα του όλο το χρόνο
  2. Τα πλαστικά τα πετάμε σε μπλε κάδο
  3. Τα δάση μολύνουν το περιβάλλον
  4. Το φθινόπωρο κιτρινίζουν τα φύλλα των δέντρων
  5. Η ντομάτα φυτρώνει το καλοκαίρι
  6. Το χειμώνα τρώμε κεράσια
  • Συνάντηση μ'ένα δέντρο
Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και ο ένας κλείνει τα μάτια, ενώ ο άλλος τον οδηγεί σ'ένα δέντρο. Χωρίς να δει αγκαλιάζει και ακουμπά το δέντρο. Γυρνούν από πλάγιο δρόμο γιατί υπάρχουν εμπόδια, π.χ. πεσμένος κορμός, θάμνοι. Το παιδί με τα κλειστά μάτια προσπαθεί να βρει ποιο δέντρο αγκάλιασε. Γίνεται συζήτηση για το πως αισθάνθηκε και ποιο ήταν το χαρακτηριστικό που τον έκανε να το ανακαλύψει.
  • Παντομίμα
Τα παιδιά χωρίζονται σε 4 ομάδες. Κάθε ομάδα διαλέγει ένα χώρο από την αυλή, βρίσκει κάτι και επιστρέφει στη θέση της. Με παντομίμα προσπαθούν να μιμηθούν το αντικείμενο που είδαν. Μπορούν να μιμηθούν πολλά αντικείμενα του χώρου. Οι άλλοι προσπαθούν να μαντέψουν τα αντικείμενα και το σημείο. 

9. "Πλανήτης 2030"

Πρόκειται για μία εκστρατεία από μαθητές όλου του κόσμου… για τα παιδιά όλου του κόσμου! Η δράση έγινε με υλικό από την actionaid για την μαθητική εβδομάδα δράσης.




Αξιοποιώντας το υλικό, έντυπο και ψηφιακό, συζητήσαμε με τους μαθητές τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας. Τα παιδιά δημιούργησαν μικρά βιβλία με θέμα τον "Πλανήτη 2030". Η ιστορία όλων των παιδιών ξεκινούσε με τη φράση "Αγαπητό μου ημερολόγιο, σήμερα βρέθηκα με τη χρονομηχανή μου στον πλανήτη 2030." 



Επίσης, οι μαθητές έφτιαξαν σε ομάδες τα δικά τους φανζιν. Τα μικρά βιβλία και τα φανζιν παρουσιάστηκαν στην Έκθεση Βιβλίου του σχολείου, η οποία συνδυάστηκε με την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου και άλλες δημιουργίες των μαθητών.








10. Παραμύθι "Ανάποδα", του Θοδωρή Παπαϊωάννου και εικονογράφηση Ίριδας Σαμαρτζή


  • Πριν την ανάγνωση
Αφού αναγνωρίσαμε τα χαρακτηριστικά του εξωφύλλου, συζητήσαμε τι μπορεί να είναι ανάποδα, πως γίνεται να είναι κάτι ανάποδα και τι βλέπουμε όταν είμαστε ανάποδα.
  • Αφήγηση
Η αφήγηση έγινε από την κούκλα-σκαθάρι, ένα στοιχείο που ενθουσιάζει πάντα τα παιδιά.
Ερωτήσεις κατανόησης
  1. Ποιος είναι ο ήρωας της ιστορίας;
  2. Πώς είναι ένα σκαθάρι;
  3. Τι συνήθειες έχει;
  4. Τι συνέβη στο σκαθάρι;
  5. Ποιοι περνούν πάνω από το σκαθάρι και τι συμβαίνει κάθε φορά;
  6. Πώς δέχεται το σκαθάρι τη συμπεριφορά των άλλων ζώων;
  7. Τι άλλο είδε το σκαθάρι;
  8. Τι απόφαση πήρε;
  9. Πως λύθηκε το πρόβλημά του;
  10. Τι χαρακτηριστικά έχει κάθε ζώο;
  • Παιχνίδι 1ο
Τα παιδιά έγιναν σκαθάρια, παρατήρησαν τι έβλεπαν ανάποδα και το μοιράστηκαν στους υπόλοιπους.


  • Παιχνίδι 2ο
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Ο ένας ήταν το σκαθάρι και ο άλλος ένα άλλο ζωάκι. Ο 2ος προσπαθούσε να γυρίσει το σκαθάρι σε κανονική θέση με διάφορους τρόπους, χωρίς να πειράξει τα πόδια του που ήτα ευαίσθητα.

  • Ζωγραφική και δημιουργική γραφή
Τα παιδιά αποτύπωσαν σε χαρτί αυτό που είδαν τα ίδια όταν ήταν ανάποδα και έγραψαν από κάτω την εμπειρία τους.



  • Κατασκευή κούκλας
Τα παιδιά έφτιαξαν τη δική τους κούκλα-σκαθάρι και δοκίμασαν να παίξουν διάφορους ρόλους.


11. Απεργία των λουλουδιών

Στο πλαίσιο της ημέρας για την Πρωτομαγιά ασχοληθήκαμε με το ποίημα "Η απεργία των λουλουδιών" της Ελένης Τσαούσης.


Ψάξαμε τι σημαίνει απεργία σε λεξικά και φτιάξαμε την οικογένεια της λέξης έργο. 





Έπειτα οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και έφτιαξαν πρωτοσέλιδο εφημερίδας, τα αιτήματα των λουλουδιών σε αφίσα, τις συνέπειες και τους τρόπους βοήθειας. 


Τέλος, κατασκεύασαν καπέλα-λουλούδια και μερικά παιδιά υποδύθηκαν τους δημοσιογράφους και άλλοι τα λουλούδια απεργούς και έφτιαξαν ένα μικρό βίντεο-συνέντευξη.


12. Φύτευση δυόσμου στο μονοπάτι του Βαλσαμιώτη

Με πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Συλλόγου του Βατόλακκου, "Αναγέννηση", επισκεφτήκαμε το μονοπάτι του Βαλσαμιώτη και φυτέψαμε δυόσμο. 



Πέρα από την όμορφη βόλτα κοντά στη φύση, οι μαθητές θα θυμούνται για χρόνια τη δράση αυτή, καθώς κάθε φορά που θα περνάνε από το μονοπάτι θα βλέπουν τα φυτά που φύτεψαν οι ίδιοι. 

Περισσότερα εδώ

13. Μέλισσες

Για αυτή τη δράση υποδεχτήκαμε στο σχολείο έναν μελισσοκόμο. Μάθαμε αρκετές πληροφορίες για τις μέλισσες, είδαμε από κοντά τον εξοπλισμό του, γευτήκαμε καινούριες γεύσεις, παίξαμε ένα ξεχωριστό παιχνίδι και του πήραμε συνέντευξη για την εφημερίδα του σχολείου.



Περισσότερα διαβάστε εδώ

14. Υιοθεσία ζώου


Το τελευταίο καιρό μας επισκέπτονταν το σχολείο ένα αδέσποτο σκυλάκι το οποίο ήταν αρκετά φιλικό. Τα παιδιά το αγάπησαν και έτσι αποφασίσαμε να το υιοθετήσουμε. Την ονόμασαν Σάρα φέραμε φάρμακα και φαγητό και ανέλαβαν την καθημερινή του φροντίδα. 
Επίσης, έγραψαν άρθρο, το οποίο θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου. 
Η υιοθεσία αυτή ήταν ευκαιρία να συζητήσουμε τι ευθύνες έχουμε απέναντι στα ζώα και ποια είναι η συμπεριφορά μας.

15. Επίσκεψη στο Φαράγγι της Αγίας Ειρήνης


Για την τελευταία εκδρομή του σχολείου προγραμματίστηκε επίσκεψη στο φαράγγι της Αγίας Ειρήνης, όπου απολαύσαμε τη φύση κάτω από τις σκιές των πλάτανων και των πεύκων.

Αξιολόγηση του προγράμματος

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν κυρίως οι μαθητές της Β'-Γ' τάξης, αλλά σε αρκετές δράσεις υπήρχε και η συμμετοχή της Ε'-Στ' τάξης. 

Από την αρχή το πρόγραμμα φάνηκε να ελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών, καθώς περιλάμβανε ενασχόληση με τη φύση, εξορμήσεις, πειράματα, παραμύθια και συναρπαστικές πληροφορίες. Τα παιδιά διασκέδαζαν σε ένα γνώριμο για αυτά περιβάλλον και ταυτόχρονα εμπλούτιζαν τις γνώσεις τους. Τέλος, φάνηκε να αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της φύσης και τη σημασία του σεβασμού προς αυτή. 


Διαβάστε Επίσης:

0 Σχόλια