ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

15/11/19

Εργαστήριο Δημοκρατίας

Επέτειος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου


Σύμφωνα με την Joyce Epstein (2009) η μαθησιακή πορεία των παιδιών εξαρτάται από το τρίπτυχο "Σχολείο-Οικογένεια-Κοινότητα". Ως γονεϊκή εμπλοκή στην εκπαίδευση των παιδιών ορίζεται η ανάμειξη των γονέων με σαφή όρια και διακριτούς ρόλους σε σχέση με το σχολείο. Η συμμετοχή των γονέων σε δράσεις του σχολείου είναι μία από τις μορφές της.

Ως συνέχεια αυτών των δράσεων του σχολείου μας και με αφορμή την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, υλοποιήθηκε το δεύτερο -για φέτος- εργαστήριο για γονείς και παιδιά την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου.

Τα παιδιά προετοιμάστηκαν για την επέτειο με δράσεις φιλαναγνωσίας για το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου "Ντενεκεδούπολη" και με αναφορά στα ιστορικά γεγονότα, βασισμένη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων "Μικρά Ιστορικά". Εξοικειώθηκαν με τις έννοιες "ελευθερία λόγου", "ελευθεροτυπία", "λογοκρισία", "δημοκρατία" και άλλες. Πολύ χρήσιμο φάνηκε το πρωτοσέλιδο της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας (23/11/2014):


Στις 15 Νοεμβρίου γονείς και παιδιά συμμετείχαν στο "Εργαστήριο Δημοκρατίας" του σχολείου μας, στο οποίο οι γονείς είχαν την ευκαιρία να μάθουν για δύο από τις τεχνικές διδασκαλίας του παιδαγωγού Σελεστίν Φρενέ, οι οποίες έχουν σχέση με τις παραπάνω έννοιες.

Τι νέα;

Όπως κάθε Δευτέρα, έτσι και στο εργαστήριό μας, δύο παιδιά ανέλαβαν να σημειώνουν στον πίνακα και να τηρούν σειρά προτεραιότητας για όποιον και όποια είχε δηλώσει επιθυμία να μας πει τα νέα του. Μικροί και μεγάλοι μπορούσαν να μιλήσουν για οτιδήποτε τους απασχολούσε εκείνη τη στιγμή. Αφού ολοκλήρωναν το λόγο τους, οι ακροατές είχαν χρόνο για ερωτήσεις και σχόλια.

Οι διηγήσεις των γονέων, κάποιοι από τους οποίους σπούδασαν στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο ή γνώριζαν ανθρώπους που συμμετείχαν στα γεγονότα του 1973, προκάλεσαν τα συναισθήματα των παιδιών και είχαν μεγάλη αξία για τη σύνδεση των οικογενειών με το σχολείο.

Ελεύθερο κείμενο

Στη συνέχεια όλοι και όλες έγραψαν ένα σύντομο κείμενο βασισμένο στη φαντασία τους, σε γεγονότα, στα ενδιαφέροντά τους ή σε κάποιο όνειρο που είδαν. Τα κείμενα διαβάστηκαν και μαζί αποφασίσαμε ποιο από αυτά θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου. Πριν ψηφίσουμε το κείμενο της ημέρας, η γραμματέας μάς υπενθύμισε όλες τις ιστορίες δείχνοντας πρόχειρα σκίτσα που είχε ζωγραφίσει γι' αυτές. 

Κανόνες: 
  • Κατά την υπενθύμιση δεν αναφέρουμε τα ονόματα των συγγραφέων, αλλά μόνο το θέμα κάθε ιστορίας.
  • Ως κριτήριο για την επιλογή μας ορίζεται η υποκειμενική μας προτίμηση. Ψηφίζουμε δηλαδή τα κείμενα που μας άρεσαν περισσότερο. 
Τα υπόλοιπα κείμενα, αφού διορθωθούν, θα εξεταστούν ξανά πριν η εφημερίδα μας εκδοθεί.

Συμπεράσματα και προτάσεις

Η δραστηριότητα του ελεύθερου κειμένου περιλαμβάνει συγγραφή και ανάγνωση με νόημα για τα παιδιά. Το γεγονός ότι τα κείμενα απευθύνονται σε ακροατές και αναγνώστες συμβάλλει ώστε η εμφάνισή τους, η ορθογραφία και η ροή του λόγου να φροντίζονται με επιμέλεια κατά την παραγωγή και κατά τη διόρθωσή τους. 
Πώς μπορεί η επιλογή των κειμένων από τα παιδιά να βασίζεται αποκλειστικά στην απόλαυση που μας προσφέρουν και όχι στις μεταξύ μας σχέσεις; Κατ' επέκταση πώς θα μάθουμε να υποστηρίζουμε ιδέες και όχι μόνο πρόσωπα;
Στο εργαστήριό μας καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα και προτάσεις: 
  • Μερικά παιδιά χρειάζονται αρκετό χρόνο ώσπου να αποβάλουν την ανάγκη να υποστηρίξουν τα έργα των φίλων τους και να επιλέξουν κείμενα ανεξάρτητα από τις μεταξύ τους σχέσεις.
  • Η καλλιέργεια της δεξιότητας της ανάγνωσης είναι απαραίτητη, αλλά έχει ίση αξία με την προσπάθεια να μειωθεί ο ανταγωνισμός.
  • Κάποιες φορές η ψήφιση των κειμένων μπορεί να γίνεται πριν από την αποκάλυψη των συγγραφέων (με ανάγνωση των κειμένων από τη δασκάλα).

Βιβλιογραφικές αναφορές

Epstein, J. (2009). School, Family, and Community Partnerships: Your Handbook for Action. U.S.A. Corwin